Dag 4 en 5 in het kindertehuis - Reisverslag uit Vratsa, Bulgarije van Gerrieke Aperlo - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 in het kindertehuis - Reisverslag uit Vratsa, Bulgarije van Gerrieke Aperlo - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5 in het kindertehuis

Door: Gerrieke

Blijf op de hoogte en volg Gerrieke

13 Juli 2017 | Bulgarije, Vratsa

Dinsdag werden we zoals gewoonlijk om 8u weer aan het ontbijt verwacht. Wij hebben best wel een lekker ontbijt, het brood is lekker. Het beleg is alleen wel erg vettig en vies. Ik heb daarom ook mijn eigen pindakaas meegenomen. Na het ontbijt gingen we verder met klussen, het verven van de kamer schiet inmiddels al lekker op. Ook hebben we weer activiteiten met de kinderen gedaan. Dit keer gingen we armbandjes en mutsjes maken. zelfs de jongens waren met de armbandjes bezig. Frank en ik hebben een presentatie over Nederland voorbereid die we in het ouderencentrum gaan laten zien. Zij zullen dan ook een presentatie over Bulgarije laten zien. Na al het klussen en activiteiten was het tijd om te eten. Evy was dinsdag jarig en daarom gingen we na het eten een feestje vieren. Taart werd er weer gegeten, en cadeautjes werden er uitgedeeld. Ook wij hadden enkele cadeautjes gehaald die de kinderen aan Evy konden geven. Het was erg gezellig. Na het feest vieren hadden wij even tijd voor ons zelf die we allemaal verschillend indeelden. De een ging even slapen, de ander ging juist met de kinderen spelen. Om 4u kregen we weer volksdans les. Deze keer ging ik niet mee. Ik ging met Evy eten boodschappen doen in Mezdra. Dat is 30 min met de auto, daar heb je de dichtstbijzijnde normale supermarkt. We hebben daarna de mensen van de dansschool weer opgehaald. Het avond eten hadden we in het weeshuis. Wij beginnen het eten vaak met het zingen van een Christelijk liedje, maar ook doen wij een gebed in het engels die de tolk dan weer voor ons vertaald naar het Bulgaars. Deze avond besloot een jongetje uit het tehuis om een gebed te doen. Geweldig, hij bedankte God dat wij er waren, en dat ze lekker eten kregen. En wij maar mopperen dat het eten niet lekker is. Het eten valt bij iedereen af en toe best wel zwaar. Maar we moeten wat eten. Gelukkig gaan we ook dagen uit eten, kunnen we weer even bij-eten. Na het avond eten gingen we eerst nog even spelen met de kinderen en daarna gingen we nog even naar het terras om de verjaardag van Evy nog even als groep te vieren. Daarna gingen we vermoeid slapen. Woensdag ( gisteren) werden we allemaal weer wakker, en zoals normaal weer om 8u aan het ontbijt verwacht. Dit keer zaten er weinig kinderen aan het ontbijt, omdat de oudere kinderen wouden uitslapen. Met de 6 jongste kinderen gingen wij naar de markt. Smiddags gingen we zwemmen, en omdat er 2 meiden nog niet zolang in het weeshuis zitten, hadden zij nog geen zwemkleding. Een begeleider van het weeshuis ging mee om wat te halen. Ook moetsten de 2 kinderen nieuwe slippers. Die heb ik voor ze gehaald, wat ook van ons verwacht werd. De begeleiders zijn erg streng tegen de kinderen, ze schreeuwen tegen ze om de regels door te geven. Dit doen ze dus omdat de kinderen anders niet willen luisteren. Maar omdat wij er bijna niks van verstaan, klinkt het net of dat ze heel boos op de kinderen is. In Roman waar we zitten zit een klein winkeltje die we de action noemen, dat winkeltje heeft namelijk vanalles wat. Daar heb ik nog van allerlei bandjes gehaald, en zwemringen. Ik vond het toch wel wat veiliger met de jongere kinderen tijdens het zwemmen. Na het eten zijn we dan ook gaan zwemmen. Wij moesten daar zelf met de auto heen rijden. Het is ongeveer 45 min rijden. Het zwemmen was echt heel gezellig. Er was een klein peuterbadje voor de kleinsten, maar omdat ze bandjes omhadden mochten ze ook in het diepe bij ons. De kinderen genoten zichbaar, en waren blij met het opblaasbaar speelgoed. Er waren ook een paar begeleiders mee van het kindertehuis om op de kinderen te letten. Het was echt heel gezellig, en de kinderen genoten er echt zichtbaar van, en daarom genoot ik ook weer van het genot van de kinderen. Na het zwemmen gingen wij als groep uit eten in Vratsa. Het eten is hier echt heel goedkoop, je betaald net zoveel voor een flesje drinken, als voor een hele pizza. Voor een pizza betaal je bij dit restaurant maar 1 euro 10. Dat is dus echt goekoop. Na het eten ging ik nog even wat boodschapjes doen met een stel. Daarna gingen we weer naar het tehuis toe, nog even kindjes knuffelen, en spelen met de lichtgevende balonnen die ik had meegenomen gingen we nog even drinken bij een terrasje. Er rijden hier s'nachts erg veel treinen waar je wakker van word. We zitten echt precies naast het spoor, het is echt een ongelofelijk kabaal. Ook hoor je hier s'nachts de zwerfhonden blaffen.

  • 15 Juli 2017 - 19:54

    Tante Fenna:

    gerrieke wat een mooi blog ik ga ze allemaal volgen.
    ik wist niet eens dat je al weg was.
    heel veel succes daar.

    ps zou jij voor mij een souvenirtje uit dat land voor mij mee willen nemen ik spaar dat allemaal ik betaal je het terug.
    als het niet lukt is het ook goed;


    gr tante fenna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrieke

Actief sinds 28 Juni 2017
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 7026

Voorgaande reizen:

08 Juni 2017 - 22 Juni 2017

Werken in een kindertehuis

Landen bezocht: