Dag 2 en 3 in het kindertehuis - Reisverslag uit Vratsa, Bulgarije van Gerrieke Aperlo - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 in het kindertehuis - Reisverslag uit Vratsa, Bulgarije van Gerrieke Aperlo - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3 in het kindertehuis

Door: Gerrieke

Blijf op de hoogte en volg Gerrieke

10 Juli 2017 | Bulgarije, Vratsa

Inmiddels is het alweer de 3e dag dat we in het kindertehuis zijn. Het lijkt net of we er al een paar weken zijn, zo goed klikt het met de kinderen. Gisteren was het zondag. In het kindertehuis doen ze vrijwel niks met het geloof, en daarom zingen wij elke keer voor het eten 'lees je bijbel, bid elke dag'. De kinderen doen dan ook de gebaren mee en proberen mee te zingen. Heel mooi om ze hier ook wat van mee te geven. De eigenaar van het weeshuis was gisteren ook jarig. Een grote taart werd gehaald door de stichting, en wij als groep hadden ook nog verschillende cadeautjes voor haar gehaald. We moesten ook echt even opletten wat we zouden gaan halen. We hadden een horloge gezien, en dachten dat ze deze wel leuk zou vinden. Toen werd ons verteld, dat als je een horloge als cadeau geeft, dat je diegene ongeluk wenst. Gelukkig was ze erg blij met de cadeautjes die we voor haar kochten. Na lekker een taartje te hebben gegeten, gingen een paar jongere kinderen naar bed toe. Dat zijn ze hier gewend, de jongere kinderen gaan slapen tussen de middag. In de tussentijd gingen wij nog even met de kinderen spelen. De kinderen willen zoveel aan je geven, heel bizar terwijl hun juist minder hebben, en wij juist wat kunnen missen. Alle kinderen hebben om 4u honger, dus krijgen ze allerlei van die kleine koekjes. Zodra ze het krijgen, komen ze naar ons toe om het daarna weer aan ons uit te delen. Je voelt je soms erg bezwaard om er een te nemen, maar ze dringen je zo aan, dat je wel moet nemen. S'avonds hebben we in het weeshuis gegeten. Ik had het idee dat de restjes kip die we smiddags kregen als middag eten, nu in de soep zat. Je moet er ook niet teveel bij nadenken als je eten krijgt, we zijn al blij dat we eten krijgen. De kinderen houden ervan om te dansen op typisch bulgaarse liedjes. Erg leuk, zelfs de jongste kinderen hebben een enorm gevoel voor ritme. Vandaag ( 10 juli ) begonnen we de dag om 8u een ontbijt beneden. Vannacht heb ik iets minder goed geslapen door de treinen die s'nachts rijden. Na het ontbijt hadden wij als groep nog even een momentje appart om de dag te bespreken. Sommige besloten de muren te sausen, en sommige besloten te knutselen met de kinderen. Ik besloot de bingo voor te bereiden samen met Evy. Morgen is het de verjaardag van Evy, de kinderen waren daarom ook leuke vlaggetjes maken. Vorig jaar hadden we op de muur een tekst gezet 'God is with you' en ook in het Bulgaars. Heel mooi, een jongetje had een kaartje gemaakt met die tekst in het Bulgaars voor haar verjaardag. We hebben nu al 1 kamer gesausd, dus dat schiet mooi op. Ik heb veel kleding uit Nederland meegekregen om aan de kinderen te geven. Het was geweldig om te zien hoe blij ze daarmee waren. Zelfs de jongens wouden graag een jurk. Zoalng ze wat krijgen is het goed. Na alle activiteiten besloten een paar van de groep naar een supermarkt te gaan om wat normaal eten en drinken te halen, en ik ging met een groep en een tolk in Bulgarije rijden, en in Mezdra wat drinken. Daarna ging ik weer terug rijden, en het kan ook alleen maar mij overkomen. We werden aangehouden door de politie. Ik kwam erachter dat ik nou net gisteren mijn rijbewijs op een andere plek had gelegd, en in het kindertehuis had laten liggen. Gelukkig had ik de papieren van de auto wel mee, maar hij moest ook mijn rijbewijs. Wij wisten niet wat we moesten doen, maar een ander iemand van de groep had haar rijbewijs wel mee. En die gaven we aan de politie, en ik weet niet hoe, maar we mochten doorrijden. Ik moest alleen mijn lampen aandoen, wat schijnbaar moet in Bulgarije. Om 4 uur gingen we volksdansen. Was erg leuk die kinderen zo te zien genieten. Omdat wij in het weeshuis slapen, en er kamers opgeknapt moeten worden, gaan er 11 kinderen morgen op kamp. Elk jaar doen we een bingo, en daar zien de kinderen dan ook enorm naar uit. we besloten de bingo deze avond te doen. Wat een gedoe, vals spelen kunnen ze wel, als ze maar speelgoed krijgen. Ze waren ook erg blij met de cadeautjes. Nu is het 12u geweest in Bulgarije, en wij gaan dus ook lekker slapen. Ik hoop dat de treinen vannacht enorme vertraging hebben, zodat wij lekker een nachtje door kunen slapen. En zoals elke avond de kinderen tegen ons zeggen leka nosht. Slaaplekker!

  • 12 Juli 2017 - 09:04

    J. De Bruin:

    Ha Gerrieke,

    nog bedankt voor de link. Leuk om jou te volgen.
    Fijn dat er ruimte is om die kinderen op de Bijbel en het gebed te wijzen door middel van het lied dat jullie elke dag zingen.

    je ds

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrieke

Actief sinds 28 Juni 2017
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 7021

Voorgaande reizen:

08 Juni 2017 - 22 Juni 2017

Werken in een kindertehuis

Landen bezocht: